PKS Nova sfinalizowała dwa przetargi na zakup autobusów elektrycznych do obsługi połączeń międzymiastowych. W sumie zamówiono 13 pojazdów, które mają zasilić flotę spółki w ramach projektów realizowanych ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Choć oba postępowania były prowadzone osobno, ich wspólnym mianownikiem jest jeden wykonawca i spójna koncepcja techniczna.
Zakup autobusów został podzielony na dwa odrębne postępowania przetargowe, ale oba opierały się na zbliżonych założeniach technicznych i były prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. W obu przypadkach PKS Nova postawiła na nowoczesne, w pełni elektryczne pojazdy przystosowane do ruchu międzymiastowego, o wysokim zasięgu i standardzie wyposażenia. Choć zamówienia różniły się wielkością i długością pojazdów, w obu przypadkach wykonawcą została ta sama firma – Busnex Poland. W efekcie do spółki już wkrótce trafi 7 autobusów Yutong IC12E i 6 autobusów Yutong U10.
Sześć autobusów 11-metrowych
Pierwszy z przetargów dotyczył zakupu sześciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych o długości od 10,6 do 11 metrów. Miały to być pojazdy klasy M3 klasy II, zdolne pomieścić co najmniej 76 pasażerów, w tym minimum 28 na miejscach siedzących. PKS Nova postawiła wysokie wymagania dotyczące zasięgu – nie tylko deklarowane 250 kilometrów na jednym ładowaniu, ale także co najmniej 300 kilometrów realnego przebiegu w pełnym obciążeniu i każdych warunkach, gwarantowanego przez cały okres eksploatacji.
W dokumentacji zamówienia znalazł się szereg wymagań mających zagwarantować pełną dojrzałość technologiczną pojazdów. Autobusy muszą być fabrycznie nowe, bez wcześniejszej rejestracji i historii jazd testowych. Co więcej, mogą pochodzić wyłącznie z seryjnej produkcji – warunkiem dopuszczenia do przetargu była sprzedaż co najmniej dziesięciu egzemplarzy danego modelu przewoźnikom z Unii Europejskiej lub krajów stowarzyszonych. Pojazdy muszą być wyposażone w homologację typu WE, a także spełniać aktualne przepisy krajowe dotyczące warunków technicznych pojazdów.
Za napęd odpowiadać mają silniki elektryczne o mocy co najmniej 150 kW – dopuszczalne jest też zastosowanie dwóch jednostek o łącznej mocy 240 kW. Pojazdy będą zasilane bateriami o dostępnej pojemności nie mniejszej niż 270 kWh, przy preferowanej wartości 350 kWh. Zamawiający wskazał, że akumulatory mają gwarantować bezawaryjną eksploatację przez minimum osiem lat, z utrzymaniem co najmniej 80 procent pierwotnej pojemności. W razie przekroczenia tej granicy, producent będzie zobowiązany do ich bezpłatnej wymiany.
System ładowania oparty ma być na złączu Combo-2 (plug-in), bez możliwości ładowania pantografowego. Ładowanie do pełna – od 20 do 100 procent pojemności – nie może trwać dłużej niż sześć godzin przy użyciu ładowarki o mocy 120 kW. Pojazdy będą przystosowane do eksploatacji w szerokim zakresie temperatur – od -30°C do +45°C – i wyposażone w systemy bezpieczeństwa uniemożliwiające ruszenie z otwartymi drzwiami lub w trakcie ładowania.
Wraz z autobusami dostarczone zostaną urządzenia diagnostyczne, oprogramowanie, licencje, pełna dokumentacja techniczna oraz autoryzacja serwisowa. Wykonawca będzie też zobowiązany do przeszkolenia personelu PKS Nova oraz zapewnienia dostępności autoryzowanego serwisu w promieniu nie większym niż 250 kilometrów od Białegostoku.
Oferty oceniano na podstawie sześciu kryteriów: ceny, terminu realizacji, pojemności i zasięgu baterii, zużycia energii, jakości zespołu napędowego oraz zabezpieczenia antykorozyjnego. W postępowaniu złożono tylko jedną ofertę – spółki Busnex Poland – opiewającą na 22,66 miliony złotych brutto. Oferta zmieściła się w przewidzianym budżecie i uzyskała maksymalną liczbę punktów. Zamówienie realizowane jest w ramach projektu finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Siedem autobusów 12-metrowych
Drugi przetarg dotyczył pojazdów większych – o długości od 12 do 12,6 metra. Zamówienie obejmowało siedem autobusów o pojemności minimum 80 pasażerów, w tym przynajmniej 32 na miejscach siedzących. Również w tym przypadku pojazdy muszą być fabrycznie nowe, posiadać pełną dokumentację rejestracyjną i homologacyjną oraz pochodzić z seryjnej produkcji potwierdzonej dostawami do innych przewoźników.
Zamawiający zażądał wyższej dostępnej pojemności baterii – minimum 350 kWh, przy nominalnej wartości nie mniejszej niż 400 kWh i preferowanej powyżej 480 kWh. Autobusy muszą mieć możliwość przejechania co najmniej 300 kilometrów z pełnym obciążeniem i bez potrzeby doładowywania, niezależnie od warunków pogodowych i przez cały czas obowiązywania gwarancji. Zastosowany układ napędowy ma mieć moc minimum 160 kW lub równoważną w przypadku dwóch jednostek.
Pojazdy będą ładowane w trybie plug-in z wykorzystaniem złącza Combo-2. Czas ładowania nie może przekroczyć sześciu godzin. Wymagana jest pełna funkcjonalność bezpieczeństwa – zarówno w czasie postoju, jak i wymiany pasażerów – oraz możliwość prowadzenia prac serwisowych we własnym zakresie na podstawie dostarczonego sprzętu i licencji.
Podobnie jak w przypadku pierwszego przetargu, także tu zamawiający wymaga pomalowania pojazdów zgodnie z projektem graficznym PKS Nova, przy użyciu specjalistycznych farb spełniających normy odporności mechanicznej i chemicznej. Zamówienie obejmuje również autoryzację serwisową, szkolenia, dokumentację oraz zapewnienie serwisu w określonym promieniu.
Również ten przetarg zakończył się złożeniem jednej oferty – ponownie od Busnex Poland – tym razem na kwotę 20 milionów 577 tysięcy złotych. Oferta została uznana za najkorzystniejszą i wybrana do realizacji. Budżet zamawiającego wynosił 20,664 milionów złotych brutto. Dostawy sfinansowane zostaną ze środków KPO w ramach projektu, będącego częścią etapu pierwszego programu rozwoju zrównoważonego transportu publicznego w województwie podlaskim.
Strategiczna modernizacja floty
Oba przetargi, choć prowadzone niezależnie i obejmujące nieco różniące się pojazdy, wpisują się w jednolitą strategię modernizacji floty PKS Nova. Spółka stawia na zeroemisyjny napęd, długi zasięg operacyjny, samodzielność w obsłudze technicznej oraz możliwość integracji z systemami własnej infrastruktury. Nowe pojazdy mają trafić do przewoźnika w ciągu dwunastu miesięcy od podpisania umowy, a ich dostawa znacząco wzmocni potencjał przewozowy firmy na trasach regionalnych i międzygminnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.